Elektrische tafels

In 2017 zijn door de Gezondheidsraad nieuwe beweegrichtlijnen opgesteld.
Volgens die richtlijnen zouden volwassenen wekelijks 2,5 uur matig intensief moeten bewegen.
Onder matig intensieve inspanning wordt bijvoorbeeld wandelen (met een snelheid van 4 kilometer per uur)
of fietsen (met een snelheid van 10 kilometer per uur) verstaan.
Het advies is om dat niet in één keer te doen, maar verspreid over verschillende dagen. Het gaat vooral om regelmaat, zodat op den duur geldt: hoe langer, vaker of intensiever de bewegingen zijn, hoe groter het voordeel voor je gezondheid. 

Daarnaast zouden volwassenen minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten moeten doen.
Tot slot wordt geadviseerd om te voorkomen dat je veel zit. 
 

Hier kun je dus je voordeel doen met een zit/sta bureau.

 
Gevaar van zitten #1: de elektrische activiteit in je benen stopt
 
Je weet het misschien niet, en ik verwacht ook niet dat je het weet, maar je spieren kunnen bewegen door elektrische geleiding, gestuurd vanuit de hersenen. Als je zit, stopt deze elektrische activiteit en daalt je hartslag en daarmee je stofwisseling. Resultaat? Je verbrandt slechts 1 calorie per minuut.
 
Gevaar van zitten #2: vetverbranding stopt
 
Enzymen die vetten verbranden, dalen door het zitten met 90% en het vetgehalte in je bloed stijgt met 50%. Meer vet in je bloed zorgt voor een verhoogde opslag ervan. Ook daalt het goede cholesterol in je bloed met zo’n 20% (na 2 uur zitten).
 
Gevaar van zitten #3: Het effect van insuline daalt
 
Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat je voldoende energie hebt en helpt bij het afbreken van vetcellen. Als het effect van insuline daalt door het vele zitten, kan glucose (da’s een mooi woord voor menselijke brandstof) niet goed worden verbrand. Waarom denk je dat er opeens zoveel mensen met diabetes rondlopen (of zitten)?
Met dank aan Sven Maarschalk
Staand verbrandt je meer calorieën
 
Staand verbrandt je meer calorieën
 
Zittend verbrandt je zo weinig calorieën, dat je nog meer zou verbranden als je heel snel met je ogen zou knipperen. 
Als je staat, pompt je hart ongeveer 10 keer zoveel bloed rond door je lichaam als dat je zit. 
Lees dat opnieuw.
10 keer! 
Afhankelijk van je gewicht, verbrand je per uur zo’n 50 calorieën extra. Gratis.
 
3-4 uur staand werken per dag kan dus zo’n 150-200 calorieën extra verbranden. 
Maar dat is niet het enige voordeel......
 
Staand heb je meer energie en ben je productiever.
Je stofwisseling is hoger als je staat. 
Je hebt immers al gelezen dat je hart 10 keer zoveel bloed rondpompt door je lichaam. 
Niet alleen verbrandt het meer calorieën, staand verbrandt je ook effectiever glucose (energie voor je lichaam) en vetten. Maar je kunt ook zitten, als je het liefst vervroegd obesitas, diabetes of dichtslibbende aderen wilt hebben? 
Nee bedankt.
 
Resultaat van een effectievere bloedcirculatie?
Productiviteit! 
66% van de deelnemers aan een Amerikaanse studie uit 2011lieten weten zich productiever te voelen als zij staand aan het werk waren.
 
 
Staand verhoogt de kwaliteit van je leven.
 
Ik bepaal de kwaliteit van jouw leven niet, dat doe jijzelf toch?
 
Dat neemt niet weg dat er ook onderzoeken worden gedaan naar werknemers die staan en werknemers die zitten.
Zo laat dezelfde Amerikaanse studie zien dat werknemers die 7 weken staand werk verrichten, zich energieker en vrolijker voelden dan toen zij zaten. 
 
En wat gebeurde er toen zij weer gingen zitten? 
De energie en vrolijke stemming zakte weer terug naar een basisniveau.
Auw..
 
Anti-rugklachten.
 
Er is een reden dat veel mensen die zitten te maken hebben met rugklachten. 
 
Je moet begrijpen dat je lichaam niet ontworpen is om veel te zitten, wij zijn eigenlijk gebouwd voor de jacht. 
Als je meer dan 6 uur zit, heeft je lichaam behoefte om de druk op bepaalde lichaamsdelen te verlagen (voorover met een gebogen rug).